Arena Przemian gospodarki o obiegu zamkniętym w hrabstwie Tartu w Estonii zgromadziła organizacje pozarządowe i inne podmioty lokalne, aby wspierać przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Dzięki czterem warsztatom na arenie przemian i szerszemu wydarzeniu publicznemu, wniesiono znaczący wkład w powiatowy plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym, a także stworzono potencjał do utworzenia lokalnej sieci liderów w gospodarce o obiegu zamkniętym. O procesie Proces Circular Transition Arena związany był z opracowaniem Mapy drogowej gospodarki o obiegu zamkniętym hrabstwa Tartu obejmującej 8 lokalnych gmin. Proces areny pomógł sporządzić mapę wszystkich odpowiednich podmiotów społeczeństwa obywatelskiego i małych przedsiębiorstw, które już pracują na rzecz transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, oraz uzyskać ich opinie i zalecenia na potrzeby procesu tworzenia planu działania. Proces składał się z czterech warsztatów i szerszego wydarzenia publicznego. Pierwsze warsztaty posłużyły do zmapowania obecnego stanu gospodarki o obiegu zamkniętym w hrabstwie Tartu przy użyciu narzędzia wizualnego X-Curve, którego celem było stworzenie wspólnego zrozumienia obecnej dynamiki gospodarki o obiegu zamkniętym. W oparciu o to zrozumienie trendów powstała wspólna wizja. Drugie warsztaty wykorzystano do zmapowania czynników, które powstrzymują lokalne podmioty przed szybszym działaniem, oraz czynników, które mogłyby wesprzeć ich i całe społeczeństwo. Trzecie warsztaty koncentrowały się na sformułowaniu konkretnych sugestii dotyczących planu działania. Podczas warsztatów końcowych uczestnicy głosowali nad działaniami i planowaną współpracą oraz nowymi projektami na przyszłość. Pomysły i zalecenia oraz ich powiązanie z planem działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym zostały omówione podczas szerszego wydarzenia z władzami lokalnymi i innymi zainteresowanymi stronami. Kto był zaangażowany? Przeprowadzono cztery warsztaty z udziałem około 18 przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych i organizacji pozarządowych, w tym organizacji i fundacji sąsiedzkich, rzeczniczych. Zorganizowano szersze wydarzenie mające na celu przedstawienie i omówienie wyników, w którym wzięło udział 60 uczestników, w tym przedstawiciele władz miejskich, sektora biznesowego, organizacji pozarządowych i ogółu społeczeństwa. Wyniki i sposób ich wykorzystania Po raz pierwszy proces ten połączył lokalnych aktorów kierujących zmianami w zakresie zrównoważonego rozwoju w różnych sektorach, tworząc możliwość utworzenia lokalnej sieci. Dyskusja publiczna i wydarzenie angażujące na rzecz planu działania wykorzystały szersze zainteresowanie planami gmin oraz umożliwiły gminom poznanie oczekiwań społecznych przed ostatecznym projektem planu działania. Grupa ds. areny przejściowej przekazała uwagi i 34 konkretne propozycje do projektu planu działania, koncentrując się na 4 kluczowych obszarach wpływu: 1) zaangażowanie społeczności i współtworzenie, 2) recykling, 3) zrównoważone systemy żywnościowe oraz 4) monitorowanie wyniki planu działania. Urzędnicy uwzględnili połowę propozycji w ostatecznym planie działania. Podczas warsztatów końcowych grupa ds. areny przejściowej spotkała się z decydentami, aby omówić możliwą współpracę. Wspólnie ze Stowarzyszeniem Gmin Powiatu Tartu omówiono następujące plany przyszłej współpracy: 1. Plan rozpoczęcia corocznego spotkania sieciowego interesariuszy i promotorów gospodarki o obiegu zamkniętym zgodnie z propozycją naszej grupy arena, w celu wymiany informacji, wysłuchania informacji o postępach w roku, zadawania pytań, tworzenia planów i znajdowania partnerów do dalszych działań w zakresie wdrażania planu działania. 2. Koncentrując się szczególnie na reformie gospodarki odpadami rozpoczynającej się od 2025 r., opracowując formaty współpracy między lokalnymi stacjami i punktami recyklingu oraz organizacjami REuse. 3. We współpracy z ekspertami z odpowiednich dziedzin (np. nauk behawioralnych) projektowanie opartych na nauce interwencji w zachowania ludzi w celu wprowadzenia i wdrożenia modeli REuse. 4. Mapowanie istniejących inicjatyw okrężnych i aktualizacja danych kontaktowych, a także mapowanie skutecznych promotorów w społecznościach (szkoły, biblioteki, domy kultury, domy kultury, kościoły itp.). Oprócz tych wspólnych planów 12 organizacji musiało zsynchronizować swoje plany na rok 2025 i zaangażować nowych partnerów, aby wzmocnić ich działania.